ilashukri.blogspot.com

Thursday 14 February 2019

Triangle Shawl - I Am A Crochet Lover

Assalamualaikum..
Selamat Sejahtera,
Hi hello friends... 

Lama sungguh tak bersiaran tentang #crochet kan.. dah bersawang dah blog lama tak jengah.  Ok. Kali ni akak nak berkongsi pengalaman akak kait shawl tigasegi bersaiz 60". Ini projek amal atas usaha cikgu crochet yang sangat baik hati, Cikgu Noor Yang. Bila kita dah kata sanggup nak joint sama-sama buat projek untuk rumah orang-orang tua ni, kenalah bagi 100% full commitment, kita tak mahulah, bila orang dah bagi kepercayaan, kita tiba-tiba left group. Sebab tu sebelum setuju tu, fikir dulu mampukah kita dari segi kewangan dan masa untuk siap kan projek yang telah diamanahkan.

Untuk projek shawl tigasegi ni, akak guna diagram atau patern yang akak dapat dari Pinterest. Credit to Pinterest sebab akak jumpa patern yang simple tapi cantik di mata akak. 


Akak guna benang Nona no 26, 27, 28 dan 29. Pilihan pelbagai warna coklat, warna earth. Benang Nona akak beli di Shopee - Seller Yani2123. Harga benang RM2.00 promosi bulan January 2019 belian lebih RM40.00 free postage.

Sebenarnya 2 kali akak beli benang, 1st beli warna macam agak cerah dan bila lama-lama tengok macam tak sesuai jadi akak tukar ke warna yang lebih natural. 


Benang sampai ke tangan akak pada 14/01/2019 .. tapi masa tu belum start lagi nak buat. Cari mood dululah ya. Cubaan banyak, tapi patern yang ini juga yang berkenan di hati. 

Sebulan juga akak ambil masa untuk siapkan shawl ni, curi2 waktu sebelum masuk kerja.. balik kerja, asal ada kesempatan dalam kereta. Serius kata, ini projek terbesar yang akak pernah buat (maybe sebab size dia besar 60" tu yang jadi projek terbesar).. sejak akak mula ber #crochet tahun 2017. Dulu masa belasan tahun adalah buat, belajar dengan mak. Sekarang banyak belajar dengan cikgu-cikgu crochet di online, atau dari youtube saja.


triangle shawl
Triangle Shawl 60" #triangleshawl #trianglescarf
Ok jom akak tunjukkan cara-cara nak buat, sila refer patern ya. Patern credit to #Pinterest. Maaf kalau tak faham. Tak pandai sebenarnya nak ajar guna gambar ni, kalau guna video ke atau depan-depan boleh. 


Diagram from Pinterest . Credit to Pinterest and owner.


Row 1


Row 2
Row 3

Row 4 and 5
Row 6

Triangle shawl
Row seterusnya buat yang sama dengan row 3-6 dan kemudian seterusnya sehingga besar yang kita nak.
Ok kawan2. Selamat mencuba.

Entry in Facebook


Suhaila Said Triangle Shawl
#Triangleshawl #iamacrochetlover

Suhaila Said Triangle Shawl
#Triangleshawl #iamacrochetlover

Suhaila Said Triangle Shawl
#Triangleshawl #iamacrochetlover

Suhaila Said Triangle Shawl
#Triangleshawl #iamacrochetlover

Suhaila Said Triangle Shawl
#Triangleshawl #iamacrochetlover

No comments:

Post a Comment