ilashukri.blogspot.com

Sunday 22 April 2018

I’m A Crochet Lovers - Victorian Lattice Table Cover

As Salam..


Hai kawan2 crocheter, apa khabar? Lama saya tak ber story mory pasal crochet kan.. kebelakangan ni agak sibuk dgn kerja seharian.


Kalau hari raya tahun lepas saya baru berdikit2 nak buat granny square crochet, jadi tahun ni saya berangan2 nak buat Victorian Lattice square pula. Alhamdulillah. Akhirnya setelah bersusah payah akhir nya berjaya.

Saya x ada pattern / diagram nak kongsi. Tapi saya belajar buat Victorian Lattice square dari youtube. Kat sini kalau you all nak belajar dari youtube. Ada banyak juga cara-cara nak kait victorian lattice square kat youtube. You all boleh saja pilih yang mana you all rasa senang nak ikut.

Untuk alas meja sofa, saya perlukan 45 keping untuk dapatkan alas meja yang sedikit labuh dari saiz meja saya 45 inci x 22 inci. Dan saya gunakan 5 jenis warna yang berlainan, untuk nampak lebih ceria. Jadi setiap 5 jenis warna saya perlukan 9 keping untuk jadikan kesemuanya 45 keping.

Sebabkan pada awalnya saya dah mulakan kepingan victorian lattice saya dengan jenama benang yang berlainan, jadinya saiz setiap keping tu pun berlainan. Dan lagi pula, nak dijadikan cerita, jarum jahit / hook 3.5 m saya pula hilang. Adoi. Menambahkan pening sebab bila saya buat dengan jarum / hook bersaiz 3.0 m saiz kepingan saya pula jadi berlainan, sedikit kecil dari yang lain.

Inilah dia risiko nya. Jadi kalau kita nak mulakan suatu projek, saya galakkan you all beli benang yang berlebihan dan dari jenama yang sama, supaya bila dah start buat, tak jadi macam saya. Hehe..

Untuk projek alas meja saya kali ni saya guna benang dari berlainan jenama:

Ondori No 120 : Light Orange
Ondori No 124 : Dark Orange
Nona No 12     : Dark Pink
Nona No 98     : Light Pink
Nona No 21     : Yellow
Nona No 25     : Light Brown (for joining and border)

Satu buku benang akan dapat dalam 2 setengah keping. Jadinya untuk dapatkan 9 keping, untuk satu warna perlukan dalam 4 buku benang. Biar ada lebih benangnya, kalau kurang susah pula nak ke kedai beli benang kan.. 

Okay di sini saya kongsikan beberapa keping gambar victorian lattice yang sudah saya buat. Maaflah kalau x berapa clear, mungkin pengcahayaan masa ambil gambar tu, maklumlah saya ni amatur, x pandai ambil gambar pun. Hehe.

Victorian Lattice Square
Awalnya saya joining menggunakan kaedah jelujur / hidden joining. Tapi sebabkan ni first time saya nak buat joining cara tu, maka langsunglah x cantik. Ditambahkan lagi dengan saiz kepingan yang berbeza, boleh pening dibuatnya.

Victorian Lattice hidden joining
Jadi saya search lagi cara-cara nak joint victorian lattice square saya, maka akhirnya saya cantum guna kaedah 'flat chain stitch seam' boleh tekan sini kalau nak tengok cara-cara joining dari youtube.

Flat Chain Stitch Seam Victorian Lattice
Jadi baiklah. Saya harap apa yang saya kongsikan di sini dapat membantu kawan2 crocheter saya di luar sana. Saya akan kongsi lagi jika saya ada membuat granny square yang baru, 

Sekian. Sampai kita berjumpa lagi.
Wassalam.




, , ,

No comments:

Post a Comment